lauantai 28. syyskuuta 2019

Teijo Uphill Challenge

lauantai 28.9.2019

 

Tapahtuman jälkeen kaikkensa antaneena kohti saunaa. Kuva: Teijo Uphill Challenge @komisantto

 


Onnistuin voittamaan tähän tapahtumaan osallistumisen itselleni, joten päätin lähteä mukaan tapahtumaan. Osallistujille oli ilmainen bussikuljetus Salon linja-autoasemalta minkä tottakai päätin hyödyntää. Tapahtumapaikalle ei muuten olisikaan päässyt ilman omaa autoa. Tämä kuljetus tuli siis todella tarpeeseen. Yllätyin kyllä miten kukaan muu ei ollut hyödyntänyt tätä mahdollisuutta. Minulle oli oma pikkubussi ja sillä huristeltiin Teijolle. Aamulla kuljetuksia oli kaksi, joista olin valinnut aikaisemman vaihtoehdon joka lähti linja-autoasemalta kello 8.30. Myöhäisemmällä vuorolla en olisi enää ehtinyt omaan lähtööni. Olin tapahtumapaikalla noin kaksi tuntia ennen omaa lähtöäni, joten ehdin hyvin hakea osallistujamateriaalin. Jonoja ei ollut vielä tässä vaiheessa aamua. Myytävänä oli erilaisia tapahtumapaitoja, hanskoja, pipoja, lippiksiä yms. En kuitenkaan ostanut mitään. Paitoja on jo ihan riittävästi eikä pipo näyttänyt mitenkään erityisen hienolle. Hanskat oli pakollinen varuste tässä tapahtumassa, mutta ne olin ostanut jo etukäteen kaupasta. Pitkähihainen paita oli myös edellytys osallistumiselle. Onneksi nyt oli jo senverran viileä, että pitkähihainen paita oli ihan mieleinen varuste.

Varusteet sai jättää käytävältä löytyviin lukollisiin kaappeihin minkä kävinkin heti varaamassa itselleni. Minulla ei ollut autoa minne viedä tavaroita säilytykseen juoksun ajaksi. Naisten vessassa haisi ihan viemärille. Ilmeisesti vessat ei ole ollut hirveässä käytössä ennen tätä päivää. Nyt naiset jonotti sievässä jonossa vessaan. Yksi vessoista oli kaiken kukkuraksi epäkunnossa. Onneksi tapahtumassa ei ollut hirvesäti osallistujia niin kaikki ehti kuitenkin käydä vessassa ennen lähtöä. Lähdöt oli porrastettu viiden minuutin välein kello 10.15 alkaen. Oma lähtöni oli vasta 11.00. Yhteen lähtöryhmään oli laitettu aina joku ryhmä, parijuoksijoita ja yksilösarjaan osallistujia. Meitä oli ehkä alle 20 yhdessä lähdössä mikä oli sopiva määrä ettei esteille kertynyt kauheaa ryysistä. Polut olivat paikoin kapeita, mutta hyvin sain tilaa mikäli saavutin hitaammat juoksijat. Joillain esteillä joutui hetken odottamaan, mutta toisaalta tämä oli oiva hetki hengähtää. Aika meni hyvin kypärää päähän asetellessa ja seuratessa miten muut esteen kipuavat ylös ja alas. Ehkä nopeamminkin olisi voinut mennä, mutta ei se ole niin justiinsa. En lähtenyt juoksemaan aikaa vaan lähinnä suorittamaan radan läpi ja katsomaan millainen tämä tapahtuma on.

Vesiesteen piti olla vyötärölle asti, mutta mitä vielä. Olin hetkessä kaupaani myöden kymässä vedessä ja minun oli pakko uida eteenpäin päästäkseni. Jouduin siis uimaan pienen lamme poikki kylmässä vedessä. Onneksi henkilökunta opasti jo ennen veteen menemistä, että muistakaa hengittää vaikka juuri sillä hetkellä tämä neuvo lähinnä naurattikin. Kylmässä vedessä happea haukkoen tämä onneksi palasi mieleeni. Vesiesteen jälkeen kengät oli täynnä vettä ja kaikki vaatteet läpimärät. Ylös päästyäni minulle vaan todetaan, että enää pari kilsaa. Pari kilsaa vielä näissä märissä vaatteissa! Ei voinut minkään. Kallioilla juostessa piti varoa liukastumasta tai kompastumista juurakoihin. Onneksi selvisin tästä metsäpätkästä.

Pimeä sokkelo oli aika hirveä ja minulla tuntui kestävän ikuisuus sen selvittämiseen. Onneksi ovella opastettiin huutamaan apua mikäli paniikki iskee. Viimenään selvisin tästäkin ja kirmasin eteenpäin. Viimeisenä esteenä oli palapeli, jossa piti koota puisista paloista mainoskyltti. Olin voittanut tähän exit gamesin pisteelle vihjeen, mutta hirveästi tästä ei tuntunut olevan apua. Tämänkin kasaamisessa meni hetki jos toinenkin. Viimenään järjestäjä tuli toteamaan minulle, että sinä olet tässä jo ollut aika kauan ja yritti neuvoa minua. Nyt maali jo häämöttikin. Olin maalissa ajalla 1.37.27 millä olin yksilösarjan 16. Täällä ei ollutkaan erikseen naisten sarjaa vaan miehet ja naiset oli asetettu samalle viivalle mikä oli vähän epäreilu asetelma. Tähän 10 km reittiin meni siis minulta puolet kauemmin kuin ilman esteitä 10 km lenkillä kestäisi. Tosin tapahtuman infoissa kerrottiin reitin kiertämiseen kestävän 2-4 tuntia kuntotasosta riippuen. Tähän nähden suoritin radan nopeasti.

Juoksun jälkeen saimme kivan jumppapussukan, sukat, osallistujamitalin ja vähän evästä.


Tapahtuma oli toisaalta ihan hauska, mutta ehkä tämä ei kuitenkaan ole minun juttuni. Ainakin yksin esteiden suorittaminen oli todella rankkaa. Ehkä ryhmässä radan suorittaminen voisi olla hieman helpompaa, kun esteissä pystyy auttamaan toista. Tietysti juoksuosuuksissa toisen auttaminen on haasteellista. Esteet oli minulle todella vaikeita, mutta tasaiset juoksupätkät oli ihan kivoja. Rinteen päältä oli myös aika hienot maisemat vaikka ei niitä kauaa ehtinytkään ihailemaan. Porukalla tämä tapahtuma on varmasti ihan hauska. Osallistujalta vaaditaan aika ronskia ja rohkeaa luonnetta mitkä on minusta hyvin kaukana. Minä taidan jatkossakin keskittyä vaan asfalttikisoihin ja korkeintaan uskaltaudun ilmoittautumaan johonkin polkujuoksutapahtumaan. Polkuosuuksien juokseminen oli ihan hauskaa vaikka tarkkana saikin olla.


Eväspussukka ja mitali


Osallistujamitali oli  heppoisesti tehty ja se hajosi jo tapahtumapaikalla muutamalta osallistujalta. Omani onneksi säilyi ehjänä kotiin asti. Onneksi en satuttanut itseäni missään esteissä vaikka moni näyttikin kinkkaavan vaivalloisen oloisesti autolleen. Riskit oli olemassa. Lämmin sauna ja suihkuun pääseminen juoksun jälkeen oli kiva juttu. Tosin minun jälkeeni tulleille peseytyjille oli kuulemma tullut vain kylmää vettä mikä ei ole kiva yllätys. Onneksi itse ehdin peseytymään lämpimällä vedellä ja saunassa sain kohmeiset jalkani lämpimiksi. Nyt vaan toivotaan, että en tule kipeäksi tämän jälkeen. Onneksi minulla oli vaihtovaatteet ja kengät ettei kotiin tarvinnut lähteä märissä vaatteissa.

Paluumatkalle minulla oli taas yksityiskuljetus. Ihme ettei kukaan muu ollut hyödyntänyt näitä ilmaisia kuljetuksia. Viimeisillä voimilla fillaroin kotiin ja nyt en enää tänään tee yhtään mitään. Päivän aktiivisuusprosentti näyttää jo tässä vaiheessa iltaa 202 %. Huomenna huilaillaan ja parin viikon päästä taas juostaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti