lauantai 6. elokuuta 2016

Taustaa minusta

Tervetuloa seuraamaan minun touhuja

Olen salolainen kolmekymppinen urheilullinen neitokainen. Minut voi tavata juoksemassa ympäri kaupunkia, reippaalta renttouttavalta kävelylenkiltä peltotiellä, zumbatunnilta, kahvakuulailemasta tai jostain muualtakin. Satunnaisesti kesällä pyöräilen, mutta lähinnä nämä ovat vain kauppareissuja tai sitten olen menossa tanssitunnille hurjaa vauhtia. Olen siis hyötypyöräilijä. Kaikkea vaan ei ehdi harrastamaan, kun päivässä on kuitenkin rajallinen määrä tunteja. Uimisesta myös tykkään, mutta se on jäänyt todella vähäiseksi.

Keväisellä juoksulenkillä lempimaisemissa.

Tanssitunneilla aloin käymään ajokortin saatuani eli reilu kymmenen vuotta sitten. Bailatino oli silloin muodissa, mutta olen harrastanut muutamia vuosia myös afroa, itämaista ja jazz tanssia. Nyt olen käynyt zumbatunneilla siitä lähtien, kun se sai suomalaiset naiset villiintymään lattareista eli vajaat kymmenen vuotta. Lattarit ovat erityisesti minun mieleeni ja näistä erityisesti reggaeton, salsa, cumbia ja lisäksi vauhdikas jive saavat minuun liikettä. Oli laji oikeastaan mikä tahansa niin vauhtia siinä pitää olla. Joogaakin olen kokeillut, mutta se ei ollut ollenkaan minulle tarkoitettu tunti. En malttanut tehdä liikkeitä tarpeeksi rauhallisesti. Tietysti erilaiset kehonhuoltotunnit olisivat myös tarpeellisia, mutta kaikille tunneille ei vain ehdi ja nämä jäävät tietysti heti kalenteristani pois vauhdikkaiden tuntien tieltä.

Puistozumbaa ja latinissimo tunti Kouvolassa


Juoksuinnostus alkoi viimeistään vuonna 2013, kun voitin osallistumisen Helsinki City Runiin. Ennen tätä en ollut käynyt yhdessäkään juoksutapahtumassa. Tietysti olin aikaisemminkin lenkkeillyt omaksi ilokseni ja käynyt tanssitunneilla. Minulla on aina ollut tapana osallistua kaikkiin mahdollisiin arvontoihin mitä eteen tulee. Olin täyttänyt arvontakupongin sen enempää ajattelematta palkintoa sekä sitä mihin nimeni ja yhteystietoni täytin. Voitto tuli minulle täytenä yllätyksenä ja minulla oli viikko aikaa ilmoittaa tavoiteaikani ja osallistunko ylipäätänsä ollenkaan. Kauhun sekaisin tuntein päätin osallistua vaikka en ikinä ollut näin pitkää matkaa juossut. Tavoiteajasta ei myöskään ollut mitään hajua, koska aikoja tai kilometrejä en ollut lenkeiltäni tätä ennen mittaillut. Ajattelin selviäväni matkasta hengissä ja maksimiajassa, jos vähänkin juoksen välillä. No arvioin aikani täysin pieleen. Koko matkan ohittelin muita ja pääsin maaliin hyvävoimaisena. Fiilis oli todella hyvä ja hämmästyksekseni olin juossut koko matkan ja vielä puoli tuntia nopeammin minkä olin tavoiteajakseni ilmoittanut vaikka en siihenkään uskonut ikinä pääseväni. Suuren massatapahtuman innostamana ilmoittauduin reilun kuukauden päästä Turussa juostavaan Paavo Nurmi maratoniin myös puolikkaalle. Turussa paransin Helsinki City Runissa juostua aikaa jopa 7 minuutilla, kun tiesin paremmin minkälaista aikaa voin tavoitella. Massatapahtumien kanssajuoksijat, kannustajat ja mukava fiilis veivät minut mukanaan.

Ensimmäinen puolimaraton juostu ja kuva kertoo fiiliksen



Kiva, että jaksoit lueskella juttujani tänne asti. Toivottavasti viihdyt matkassani mukana myös jatkossa.

Ihanaa urheilullista loppukesää sinulle :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti