lauantai 20. toukokuuta 2017

Naisten Kympille valmistautuminen

Eräänä päivänä huomasin, että Takomo Runners etsii juoksijoita erilaisiin juoksutapahtumiin. Minulle sopivin oli Naisten Kymppi, joka juostaan Helsingissä. Vaikka olin ilmoittautunut edellisenä viikonloppuna järjestettävään Helsinki City Runiin jo vuosi sitten niin ajattelin, etten missään nimessä pääse sitä juoksemaan sairastelujeni takia. Naisten Kympin lenkin voisi vaikka kävellä, jos flunssa ei olisi helpottanut.

Vaikka olin menettänyt toivoni parantumisen suhteen niin kaikesta huolimatta paranin viimenään ja Olin viime lauantaina juoksemassa puolimaratonin. Lihakset eivät tulleet kipeiksi eikä flunssa tullut takaisin. Kaikki oli hyvin. Tämä viikko on mennyt puolimaratonista palautuen ja hyvää ruokaa pupeltaessa. Tällä viikolla olen herkutellut mm. jäätelöllä, sipseillä, ja limsalla. Ehkä olisi pitänyt panostaa enemmän laadukkaaseen ruokaan, mutta ei aina tarvitse olla niin tarkka syömisistään. Välillä pitää vähän herkutellakin.

Ylempi on NRJ- radiokanavan edustuspaita ja alempi virallinen tapahtumapaita

Lenkkini ovat olleet lyhyitä ja rauhallisia. Kävelen joka päivä töihin ja töistä bussipysäkille noin 3 kilometrin matkan. Lisäksi olen illalla käynyt tekemässä noin viiden kilometrin lenkin. Mitään rasittavaa liikuntaa en ole vielä harrastanut vaikka lihakset eivät olekaan kipeinä olleet.  Pelkään flunssia ja niiden jälkitauteja nykyisin kuin ruttoa, koska ne kestävät minulla aina poikkeuksellisen pitkään ja treenit jäävät tämän myötä tauolle. Treenitauko jos mikä raastaa hermoja, joten kipeäksi en enää halua tulla.

Olen lähdässä ensi viikolla työporukalla Islannin reissulle, joten päätin kävellä töistä Helsingin keskustaan ja Stockmann tavarataloon. Stockmannin kahdeksannessa kerroksessa on Forex Bankin rahanvaihtopiste. Päätin käydä siellä vaihtavassa euroja Islannin kruunuiksi. Vaikka Islannissa kuulemma käy kortti monessa paikassa, mutta haluan myös käteistä reissuun mukaan.

Rahat vaihdettuani kävelin kauppakeskus Kamppia kohti, josta bussini lähtiesi. Matkalla huomasin jäätelökärryn ja naiset jakamassa jäätelöä. Muistin heti nähneeni Facebookin tapahtuman, jossa jaettaisiin jäätelöä ilmaiseksi. Päätin liittyä jonon hännälle, joka ei yllättäen ollutkaan kovin pitkä. Ajattelin ehtiväni saada jäätelön ennen bussini lähtöä. Naiset kävi pariin kertaan mainostamassa jonottaville ihmisille, että jokaisesta Instagramiin jaetusta kuvasta he lahjoittavat euron Pelastakaa lapset ry:n lomakotitoimintaan. Tästä syystä he kehottivat kaikkia ottamaan paljon kuvia heistä. Minulla ei valitettavasti ole Instagramissa tiliä, joten sinne en voinut kuvia jakaa. He kuitenkin sanoivat, että jokainen saa jäätelön kaikesta huolimatta vaikka Instagramia ei olisikaan.

Suklaa vai vaniljäjäätelö?

Valitsin luomu vanhanajan vaniljajäätelön

Perjantaina meillä olikin työpaikkamme virkistyspäivä. Lähdimme koko työporukalla Kokous ja tapahtumakeskus Seikkailulaaksoon Porvooseen.  Lähdimme työpaikaltamme bussilla kohti Porvoota, jonne olisi noin 45 minuutin ajomatka. Kuuntelimme tuloksia työhyvinvointikyselystä saaduista tuloksista, pääsimme kokeilemaan rantahietikolla asahia. Asahi olikin minulle uusi tuttavuus. Liikkeet olivat hyvin rauhallisia ja näyttivät perustuvan oikeaan hengitystekniikkaan. Laji tuntui olevan joogan tapaan minulle liian rauhallista. En oikein malta keskittyä tälläisilla tunneilla. Tykkään enemmän nopeatempoisista ja hikisistä tunneista vaikka hyvin tiedän miten hyvää rauhoittuminen tekisi keholle sekä mielelle.

Seikkailulaakson ranta ja heidän veneensä
Ruokailun jälkeen selvitimme ryhmissä erilaisia pulmatehtäviä. Meidän ryhmämme ei valitettavasti voittanut, mutta emme kuitenkaan hävinneetkään. Pääasia, että kaikilla oli hauskaa. Pulmapelien jälkeen kävimme saunomassa ja pääsimme paljuun rentoutumaan. En olekaan aikaisemmin ollut paljussa. Tämä palju oli varustettu poreilla ja värikkäillä valoilla. Valot eivät tietenkään näyttäneet juuri millekään aurinkoisena ja lämpimänä päivänä. Illalla se ominaisuus olisi päässyt oikeuksiinsa.

Erilaisin aktiviteettejä, kuten jousiammuntaa

Saunottuamme pukeuduimme nätisti ja menimme syömään illallista vähän hienommin. Oli alkukeitto, pääruoka ja tietysti jälkiruoka. Syömisen jälkeen lähdimme ajamaan kohti Helsinkiä ja siitä matkustin bussilla edelleen kotiini. Olin kotona vasta puolenyön aikaan, joten nukkumaanmeno meni hieman myöhäiseksi. Tämään lauantaina kävin pitkän tekemässä pitkän kävelylenkin. Yllätyin miten kaunis ja lämmin ilma oli. Taisin jopa hieman ruskettua ja olkapäät punoittavat uhkaavasti. Tämä oli kevään ensimmäinen todellinen hellepäivä. Ihanaa, kun kesä tulee viimenään ja luonto oli silmissä rehahtanut kasvuun. Puissa oli jo lehtiä ja kesäkukat olivat alkaneet kukkimaan.

Kaunis koivukuja herää eloon

Tähän tapahtumaan en ehtinyt juurikaan valmistautumaan, kun stressasin Helsinki City Runia ja yritin valmistautua Islannin reissuumme. Tänä vuonna Naisten Kymppi olisi ollut kaksipäiväinen tapahtuma, mutta en ajatellit mennä lauantaina Helsinkiin jumppaamaan tai kuuntelemaan mielenkiintoisia luentoja. Mikäli olisin asunut Helsingissä niin aivan varmasti olisin mennyt hyödyntämään myös lauantain antia. Täältä yli sadan kilometrin päästä en viitsinyt uhrata todella kaunista ja lämmintä lauantaina bussissa istumiseen. Nyt pikaisesti kamat huomista varten kasaan ja aamulla kassi olalle. Huomenna juostaan aurinkoisessa säässä ympäri Helsinkiä.

Päivälenkillä

Olisi kiva, jos nähtäisiin Naisten Kympillä....